Kunstwerk van de dag
Marjan de Voogd
Home Informatie Nieuwsbrief Exposities Educatie / CKV / Feest Collectie Artikelen te koop Contact


PHP/MySQL Web v3.0.2 credits

2021-07-29 Thu 21:11:28 # 3372/2435/5043 screen:

Kunstuitleen Gouda Regio

Corneille voor kunstuitleen

Kunstuitleen Gouda Regio bestaat 25 jaar. Een kwart eeuw kunst verhuren, verkopen, exposeren en presenteren. De kunstuitleen verspreidt hedendaagse beeldende kunst onder een breed publiek. We werken laagdrempelig omdat we zoveel mogelijk mensen willen bereiken. De kwaliteit van de collectie is echter hoog. Deze aanpak heeft in de loop der jaren haar vruchten afgeworpen. We hebben op dit moment ongeveer 1100 abonnees, lenen permanent 2600 kunstwerken uit en hebben een collectie van ruim 4000 kunstwerken, waarin veel stromingen en stijlen zijn vertegenwoordigd. De kunstenaars waar we mee werken variëren van jong en aanstormende talent tot gearriveerd en wereldberoemd. Zie onze digitale catalogus. Kunstuitleen Gouda Regio is een scharnier tussen kunstenaars en publiek.
We zijn blij dat we een speciale jubileum - litho uit kunnen geven die is gemaakt door Corneille, één van de moderne Nederlandse topkunstenaars.

Op zaterdag 2 november werd dit unieke kunstwerk in de kunstuitleen onthuld en geveild: het eerste exemplaar van de litho 'Eté Joyeux' (oplage 125) die Corneille speciaal voor de jubilerende kunstuitleen vervaardigde. Na de onthulling van dit eerste exemplaar door de burgemeester van Gouda, de heer W. Cornelis, volgde de veiling.

Onder de bezielende leiding van notaris Wagener ging het kunstwerk binnen een half uur naar de hoogste bieder: te midden van ruim 80 belangstellenden en 10 serieuze bieders, bood mevrouw Carla Goedhart van Boer Makelaardij uiteindelijk het schitterende bedrag van € 1000. Daar kon niemand meer overheen.

De veiling van de unieke litho van Corneille is een groot succes geworden!

De opbrengst van de veiling komt ten goede aan de Goudse organisatie van verstandelijke gehandicapten, 'De Klup'. Geen wonder dat met name de mensen van 'De Klup', die overigens hun eigen hapjes rondbrachten, stonden te juichen.

De litho's van Corneille liggen klaar om te worden ingelijst.
Titel: 'Eté Joyeux', oplage: 125, techniek: litho, formaat: 65x50cm (beeld), 70x90cm (ingelijst). Prijs: € 340 voor abonnees, € 600 voor niet abonnees (of 2 jaar lid worden), standaardlijst: € 35, luxe lijst € 60. Het werk wordt met passe-partout ingelijst, beide lijsten zijn in zwart.


'Indiaan', Als zeefdruk (60x80cm) uit 1988 in de kunstuitleencollectie onder nummer 741.039.


Kist met boek en 4 zeefdrukken over 50 jaar grafiek, 2002.


'Signe du palmiee', litho 2002, nummer 741.105.


De kunstenaar in zijn atelier.


'Chat, femme et oiseau', zeefdruk 40x50cm, 1999, nummer 741.076.

Op woensdag 13 november wordt om 16.00 uur de unieke prent op feestelijke wijze overhandigd aan Carla Goedhart ten kantore van Boer Makelaardij. Op dat moment krijgt 'De Klup' uit haar handen een cheque van € 1000 overhandigd.

Dat het kunstwerk ook bij anderen zeer in de smaak valt, blijkt uit het feit dat er op zaterdag 2 november twintig exemplaren werden verkocht. Bent u ook geïnteresseerd? Bestel dan nu een exemplaar via het bestelformulier en stuur het als fax naar 0182 - 525 405. Uw fax is tevens de bevestiging. Wie het eerst komt die het eerst maalt!


Corneille werd als Guillaume Beverloo in 1922 te Luik geboren uit Nederlandse ouders. In 1939 verhuisde het gezin naar Haarlem waar Corneille in het Frans Halsmuseum de 17e eeuwse schilderijen bestudeerde en kopie¨n maakte. In 1941 ontmoette Corneille Karel Appel. Samen experimenteerden ze, onder invloed van Picasso en Matisse, in een expressieve stijl.

De autodidact Corneille kreeg in 1946 zijn eerste expositie. In datzelfde jaar volgde een eerste groepstentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam, samen met onder meer Appel en Rooskens. Het werk is dan al vol energie: abstracte vormen, huizen, straten, vogels - alles buitelt over elkaar in vrij opgezette composities. Het werk is speels, maar is ook in zichzelf gekeerd, alsof het zich nog moet beschermen tegen het geweld van de oorlog. Een jaar later breken de lichte kleuren door. Dan ook worden de composities vriendelijker en opener. Een nieuwe wereld zonder geweld en angst dient zich aan. Het kind in Corneille wordt wakker.

In deze tijd besloot Corneille niet langer de zichtbare werkelijkheid weer te geven, maar zijn innerlijke werkelijkheid te volgen. Hij gebruikt sinds die tijd droombeelden uit zijn onderbewustzijn, net als de surrealisten dat deden. Het werk van Corneille werd een stroom van associaties en droombeelden vol poëzie.

In 1948 richtten Corneille, Appel, Constant, Rooskens en Wolvecamp de Experimentele Groep in Holland op. Corneille schreef gedichten voor het groepstijdschrift Reflex. In deze tijd ontstond de internationale kunstgroep CoBrA. Corneille maakte zijn eerste reis naar Afrika en ging - met anderen uit de groep - naar Denemarken en Zweden.

In 1949 was de grote expositie in het Stedelijk Museum waarover een geweldige rel uitbreekt. Het Vrije Volk schreef: "Wie deze tentoonstelling gezien heeft, heeft geen hoop meer dat er uit Karel Appel en Corneille, uit Constant en Theo Wolvecamp, uit Gerrit Kouwenaar of Lucebert ooit iets anders zal groeien dan wat ze nu al zijn: knoeiers, kladders, verlakkers."


Zonder titel, gouache uit 1948. Als zeefdruk (67x56cm) uit 1986 in de kunstuitleeen aanwezig onder nummers 741.043 en 741.045.


'Eté', zeefdruk 2002, nummer 741.104.


'Promenade', map met 4 litho's, 1991.


'Amour Toujours', litho 1996, nummer 741.108.


In 1950 vestigde Corneille zich in Parijs en "verlaat het land der kankeraars". Hij kreeg exposities in Frankrijk, Belgie en de Verenigde Staten. Hij kreeg voor zijn grafiek en keramiek verschillende prijzen, waaronder de Salomon Guggenheim Award. Corneille werd een internationale kunstenaar.

Over de eerste periode zei hij: "Wij gebruikten alles, hielden van alles. Van kindertekeningen, folklore, tekeningen van krankzinnigen, negermaskers. Van alles wat de kortste afstand had afgelegd tussen aandrift en beeld. Wat zuiver en door de cultuur onbesmet was. Zo wilden we werken."

Deze spontane manier van werken, direct zoals een kind dat doet, dit handelen zonder nadenken zou als een rode draad door het gehele oeuvre van de kunstenaar lopen.

In de jaren vijftig wordt het werk van Corneille abstracter en geometrischer. De kleuren raken verstild, de sfeerbeelden vol aardkleuren ontstaan. In 1962 was de eerste solo expositie in New York, een geometrische stad met een eiland van groen.

In de jaren zestig ontstaan een aantal symbolische beelden binnen het werk. De vogel is het ideaal van de vrijheid die het kosmische verbindt met de vruchtbare aarde. De bomen en het groen verbeelden het aardse paradijs, de vrouw staat voor de erotiek en het kind voor de vitaliteit. Corneille wil binnen zijn werk een synthese bereiken tussen tegenstellingen, zoals de natuur en de cultuur, het aardse en het hemelse, het vitale en de materie. Naar zijn zeggen ontstaat dit samengaan als de vluchten van vogels.

Hij zegt: "Mijn bewegingen op het doek en het papier worden altijd vogels. De vogel is het volmaaktste beeld van de beweging. Het is niet alleen de beweging naar het doel, het is ook de blijdschap om de beweging. [...] Ik wil die beweging. Ik vind daarom ook een onheilspellend mysterie in een vogel die niet vliegt."

De bolvorm die vaak in het werk van Corneille voorkomt, wordt vaak gezien als een zon. Dat vindt Corneille best, maar hij zegt: "Voor mij is het een plek van rust. Zoals een plein is in een stad. Daar gaat ook de beweging omheen, die drukte blijft wel waar ze vindt een punt waar ze georganiseerd wordt en voor een moment vaste vorm krijgt. Die cirkel zet ik er in. Die moet er zijn, dat moet. Dat is een noodzaak. De rust tegenover de beweging. Dat is een vorm van harmonie."

In de symboliek van Corneille brengt de vogel de kosmische vrijheid; zij maakt de erotiek wakker in de vorm van een vrouw. Vrouw en vogel zetten vervolgens - samen met de zon - de wereld in bloei. Zo ontstaat de primitieve of primaire vreugde, waarin het kosmische en het aardse worden verbonden. In 'Eté Joyeux', het werk dat Corneille voor de kunstuitleen maakte, spelen de vrouw, de vogel en de zinderende cirkel de hoofdrol.

In de jaren zeventig en tachtig bouwt Corneille verder aan zijn beeldtaal. Hij reist naar China, Japan en Indonesië, keert af en toe terug naar Afrika. Er ontstaan grote kleurvlakken, vaak begrenst en doorsneden door heldere zwarte contouren. De kunstenaar zegt: "Ik wil de gevoeligheid van de mens aanwakkeren, uit de onbekende, ons omringende dingen de krachten opwekken en uitbeelden. Zo sterk en zo hevig mogelijk de essentie der dingen weergeven, bewaarheiden. [...] Het levensritme herscheppen."

Tot op de dag van vandaag schept Corneille zijn eigen wereld. Hij laat zijn vormen - inmiddels zo wijd verbreid dat het iconen zijn geworden - figureren in schilderijen, grafiek en keramiek. Maar ook op pennen, dassen, een tram, een scheerapparaat en een vliegtuig. Corneille juicht dat alles toe: zijn beelden verbeteren de wereld. Corneille nodigt ons uit in zijn eigen, tijdloze paradijs.

Kunstuitleen Gouda Regio

Gebruikte literatuur:
- Willemijn Stokvis, 'Cobra [...]', Amsterdam 1974, 1990.
- Erik Slagter (e.a.), 'Corneille', Amstelveen 1997.